Cel i Zadania

ZADANIA MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W CHOROSZCZY

PODSTAWOWE ZADANIA MIEJSKIEGO OŚRODKA POMOCY SPOŁECZNEJ W CHOROSZCZY

W zakresie pomocy społecznej:

  • przyznawanie i wypłacanie przewidzianych ustawą świadczeń;
  • praca socjalna;
  • prowadzenie i rozwój niezbędnej infrastruktury socjalnej;
  • analiza i ocena zjawisk rodzących zapotrzebowanie na świadczenia z pomocy społecznej;
  • realizacja zadań wynikających z rozeznanych potrzeb społecznych;
  • rozwijanie nowych form pomocy społecznej i samopomocy w ramach zidentyfikowanych potrzeb.

Główne cele pomocy społecznej:

  • pomoc osobom i rodzinom poprzez doprowadzenie do ich życiowego usamodzielniania
  • zapewnienie dochodu na poziomie interwencji socjalnej – dla osób nie posiadających dochodu lub o niskich dochodach, w wieku poprodukcyjnym i osobom niepełnosprawnym
  • zapewnienie dochodu do wysokości poziomu interwencji socjalnej osobom i rodzinom o niskich dochodach, które wymagają okresowego wsparcia
  • zapewnienie profesjonalnej pomocy rodzinom dotkniętym skutkami patologii społecznej, w tym przemocą w rodzinie
  • integracja społeczna osób wykluczonych społecznie
  • stworzenie sieci usług socjalnych

 

Zadania Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej reguluje ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej ( Dz. U. z 2015 r., poz. 163)
 Do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym należy:

  1. opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych, których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;
  2. sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej;
  3. udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;
  4. przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;
  5. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;
  6. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;
  7. przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom niemającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;
  8. przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowanego;
  9. opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośredniej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;
  10. praca socjalna;
  11. organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych, w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  12. prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo-wychowawczych wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych;
  13. tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;
  14. dożywianie dzieci;
  15. sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;
  1. kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt mieszkańca gminy w tym domu

16a. pomoc osobom mającym trudności w przystosowaniu się do życia po zwolnieniu z zakładu karnego;

  1. sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu informatycznego;
  2. utworzenie i utrzymywanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.
  3. Przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;
  4. Opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

Do zadań własnych gminy należy:

  1. przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;
  2. przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;
  3. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
  4. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.
  5. Współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

Do zadań zleconych z zakresu administracji rządowej realizowanych przez gminę należy:

  1. prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających opieki;
  2. podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych,
  3. współpraca z powiatowym urzędem pracy w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.
  4. Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku oraz niezbędnego ubrania cudzoziemcom, o których mowa w art. 5a;
  5. Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych, a także udzielanie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania  cudzoziemcom, który uzyskali zgodę na pobyt tolerowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  6. Wypłacanie wynagrodzenia za sprawowanie opieki.

W zakresie świadczeń rodzinnych i alimentacyjnych:

  • przyjmowanie i rozpatrywanie wniosku o przyznanie zasiłku rodzinnego i dodatku do tego zasiłku,
  • przyjmowanie i rozpatrywanie wniosku o przyznanie świadczeń opiekuńczych,
  • wydawanie decyzji w ramach zasiłków rodzinnych,
  • dodatków do zasiłków oraz świadczeń opiekuńczych,
  • terminowe wypłacanie zasiłków i świadczeń opiekuńczych
  • przyjmowanie i rozpatrywanie wniosku o przyznanie świadczeń z funduszu alimentacyjnego i wydanie w tym zakresie decyzji,
  • prowadzenie postępowania wobec dłużników alimentacyjnych.